Hem

Jonas Kruse kommer till start i Silverkongen i Nybe:s 240

Jonas Kruse gästspelar i rallytävlingen Silverkongen. Det tidigare rallyproffset och numer uppskattade expertkommentatorn åt SvT Sport kommer att ratta en Volvo 240 i tävlingen som avgörs 21 april i Älmhult. Både för Jonas och rallypubliken är det ett efterlängtat och kärt återseende. Det var 24 år sedan sist som han for fram i en vilt sladdande Volvo 240.

I några dagar har det spekulerats vilt i sociala medier om vilka som döljer bakom pseudonymen ”Mr Liten Sladd” med kartläsaren ”Co Driver” från ”Hemliga klubben” i anmälningslistan till rallytävlingen Silverkongen.

Nu är det officiellt att det är värmlänningen Jonas Kruse, 52, tidigare rallyproffs och populär expertkommentator hos SvT Sport, och hans kartläsare skåningen Håkan Ekholm som döljer sig bakom dem.

 Jonas kommer att köra en Volvo 240 i den trimmade grupp H-klassen för Team Nybe i tävlingen som avgörs på erkänt krokiga vägar i Göingeskogarna och kring Älmhult. Totalt är det sex specialsträckor som ska köras i tävlingen som bland annat ingår i Sydsvenska Mästerskapet.
jonas kruse b200    

 Det är Team Nybes stallchef, smålänningen Mathias Bengtsson, som står bakom Kruses gästspel. Mathias var för övrigt tillsammans med föraren Robin Sandberg inblandade i en mycket svår olycka i höstas där både ådrog sig allvarliga personskador. Men nu är de på väg tillbaka, men i väntan på det ger de Kruse en chans.

– Bilen skulle egentligen pensioneras, men Robin kom på idén att ringa till Kruse för att fråga om hade lust att köra den. Få rallyförare förknippas sån starkt med en Volvo 240 i bredsladd som just Jonas, berättar Mathias Bengtsson om långskottet som sattes mitt i prick.

 Nybe 240


Jonas blev glad över erbjudandet. Att köra en Volvo skulle återuppliva många fina rallyminnen från tiden på de svenska rallyvägarna under tidigt 90-tal. Kruse döptes snabbt till ”sladdkung” på grund av sin breda, yviga och mycket publikfriande körstil. Det var i en SAM-Volvo som han körde hem sin första SM-titel 1994 i hård konkurrens med Mats Karlsson, Säffle.

– Det har blivit en och annan bakskärm och stötfångare genom åren inte minst på de sydsvenska vägarna, men det fanns nya att köpa billigt på skroten … 2fötti som de säger i Småland är ju Sveriges mest sålda bilmodell, hittills, säger Jonas Kruse och förklarar att han inte har några segerambitioner, han har karriären bakom sig, även om hornen lär växa ut så fort som hjälmen satts på skallen.
– Tempot har jag inte, men förutsättningarna är bra. Jag gästspelade visserligen i några tävlingar i fjol för Heda Motorsport, men det behövs fler mil än förr för att komma upp i någorlunda tempo, förklarar Jonas och fortsätter:
– Tyvärr får jag bjuda alla på frikort att köra ifrån mig. Men väl med hjälmen på och högerfoten mot gaspedalen, kanske kommer det så småningom.

Från arrangörshåll välkomnas Jonas Kruses och kartläsaren Håkan Ekholms start – de har tillåtit honom att vara anonym fram tills att startlistan offentliggjorts.

 


Copyright © 2012. All Rights Reserved.